måndag 28 mars 2011

Smarthet

Jag har alltid tänkt att jag inte är vidare smart. Jag har alltid fått protester när jag säger att jag inte är smart, att jag känner mig rätt korkad oftast. Egentligen vet jag att jag inte är korkad. Men jag har alltid mätt smarthet i matematik, fysik, kemi osv. Sådant som jag inte kan någonting om för fem öre. Men för att jag ska ha någonting att sträva efter så har jag bestämt mig för att detta året ska jag bli mer allmänbildad! Jag vill lära mig mer om mycket, däribland matematik, fysik och sådana konstiga skitsvåra saker. Jag har lärt mig tre ekvationer hittills!
Eller om jag ska vara ärlig så vet jag vad de tre räknar ut men det är bara den första som jag skulle i teorin kunna använda. Den första handlar om att kunna räkna ut dragningskraften mellan två sfäriska kroppar.
F är kraften mellan kropparna. G är gravitationskonstanten. m1 och m2 är de två kropparna som attraheras till varandra och r är avståndet mellan dem.
Den andra är hur man räknar ut derivatan och den andra en integral. De vet jag inte än vad alla bokstäver och liknande står för men det ska jag snart ta reda på! (Bara veta vad ekvationen räknar ut anser jag gör att man verkar betydligt smartare!)
Jag har en bok som jag tänkte läsa ett kapitel i varje kväll. Den heter "Allt du behöver veta" och det är Calle Marthin som har skrivit den. Första kapitlet handlade om rymden så det var där jag lärde mig den där ekvationen. Nästa kapitel som blir ikväll kommer handla om Jorden.
Det som inte finns i boken är kvantmekanik. Självklart skulle Oscar ta upp det så jag blev helt upprörd. Tydligen handlar detta kvantmekanik om att saker kan vara på två ställen samtidigt, vilket jag anser är omöjligt. Men det var visst elektroner som kunde det. Jag frågade hur man kan fram till den ekvationen som gjorde det möjligt att räkna på det och hur det kan vara möjligt och han svarar "det bara är så". Sämsta svaret man kan ge mig! Jag blev helt upprörd och fick ont i magen. Jag ska inte läsa kvantmekanik. Tur den inte finns med i boken..!

Idag är jag äntligen ledig, sen blir det jobb till fredag och sedan Sthlm igen på lördag och sedan London på måndag!!! WOHO!!

Music - Daniel Adams-Ray, Gubben i lådan

1 kommentar:

  1. Smarthet för mig är att kunna koppla ihop A och B med empirism, eller att bara kunna dra rationella slutsatser. Känner du att du kan det så äre bah värsta zmart. :)

    Jag har massa rymdböcker du kan få hämta hos mig om du vill.
    Simon Singh - Big Bang
    eller En kortfattad historik över nästan allting - Bill Bryson. Den går ju verkligen igenom allt med. ;)

    SvaraRadera