tisdag 18 januari 2011

Religion

Denna boken läser jag just nu. Jag är frälst höll jag på att skriva. Frälst mot Ateismen då. Richard Dawkins är nog en utav de vettigaste människor som finns. Grym bok! Jag kan nu med stolthet kalla mig för total Ateist. Det har varit intressanta diskussioner i tidningen de senaste dagarna om ifall man ska ha skolavslutningen i kyrkan eller inte. Jag följer dem med spänning och jag är helt emot att kyrkan ska blanda sig i skolan överhuvudtaget! Vi pratade om det på jobbet idag och då var det en som sa att i någon stad (kommer inte ihåg vilken) så är de i kyrkan men det är ingen präst som talar (vilket det är här) utan det är bara lärare, det skulle jag kanske kunna gå med på. Jag vill inte att mina barn ska behöva gå till kyrkan vid alla högtider och skolavslutningar och så vidare. Om det ska vara religionsfrihet så ska man inte gå till kyrkan och behöva lyssna på predikningar. I sådana fall ska man gå till en synagoga och moské också. Det ska vara på lika villkor. Det är många som tar upp argumentet att det är vårat "kulturarv". Bullshit. I stort sett allting som kristendomen har, har de tagit från andra religioner eller våran asatro och bytt namn på dem eller ändrat en liten detalj. Alla "kulturarv" eller "traditioner" behöver man helt enkelt inte gå vidare på, då kan vi börja dyrka Tor och Oden igen lika väl. Kanske ska börja med blot och lära ut galder i skolan också?  Folk ska inte vara så rädda för förändringar! Varför ska man dras med en gammal Gud som inte gör någonting för någon (inte aktivt i alla fall)? Varför kan man inte sätta sin tilltro till sig själv istället? Istället för att tycka att "Gud" ska se till att saker och ting ska hända så kan man väl se till att det händer själv? Blir man inte lite mer stark och mår bättre om man känner att man har åstadkommit någonting för sig själv? Det anser jag i vilket fall.

Jag har fått reda på att jag har mitt vikariat till 31 mars. Sedan är jag lämnad åt mitt öde. Även om jag har panik över det så känns det ändå bra på ett litet vis att jag kan göra vad jag vill nu. Jag vill ut och resa men det är svårt att ha råd med allt när man har lägenhet och allt. Vi får se vad som händer helt enkelt!

Musik Petter - längesen

1 kommentar:

  1. Intressant, jag tror på mig själv och på kärleken... Tycker att det funkar rätt bra ändå haha, KRAM

    SvaraRadera